דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חרדת נטישה 

מאת    [ 25/10/2009 ]

מילים במאמר: 879   [ נצפה 3442 פעמים ]

ידידנו על 4 נובח ללא הפסק כשהוא לבד, הורס את הבית, זה לא דווקא, זאת בעיה !

חרדת נטישה מוגדרת כמצב פסיכולוגי שבו כלב חש פחד קיצוני הנובע מפרדתו ממושא הקשר הרגשי שלו, תופעה זאת מתרחשת כאשר הכלב חש מצוקה עקב ההפרדה מבעליו,תחושה זאת אשר אינה מוצאת ביטוי נאות גורמת פעמים רבות לכלב ללכת בעקבות הבעלים ללא הפסקה בבית או בטיול בחוץ,תחושה זאת יכולה להיות אפילו כאשר הבעלים "רק" מתכוונים לצאת מהבית ,או אז הכלב יתחיל להראות סימני מצוקה כתוצאה מהחשש להפרדה התחושתית המתקרבת. .
ישנן מס סיבות להתפתחות התופעה בכלבים,במקרים אחדים הבעיה מתפתחת עם גדילתו של הכלב ויצירת תלות רבה בבעלים,במקרים אחרים שינויים בבית,כמעבר דירה,הולדת ילד במשפחה,הכנסת בעל חיים נוסף,עזיבת הבית ע"י אחד מבני הבית, שינויים אלו מהווים מקור לחרדה ושינוי אורכות החיים הרגילות של ידידנו על 4 ,דבר המוביל לפחד מהשינוי ,או לחילופין מצב שבו הכלב חווה מאורע מפחיד בעת שהותו בבית ,דבר הגורם לו לפחד במצבים דומים
חרדת נטישה היא אחת מבעיות ההתנהגות המתסכלות ביותר עבור בעלי הכלב. כלב הסובל מחרדה זו עשוי לגרום לנזקים אשר מסתכמים באלפי שקלים, ואולי אף יותר מכך. חשוב להבין שכלב הסובל מחרדת נטישה אינו מנסה ''להתנקם'' בבעליו בגלל שהם השאירו אותו לבד. כלב זה סובל מחרדה עמוקה, והוא מוצא דרכים שונות לשחרר חלק מהלחץ.
ניתן לעיתים לשייך תופעות אלו גם לסיבות נוספות כגון כלבים אשר הנם בסיכון גבוה לתופעה זו הנם כלבים אשר אומצו דרך עמותות אימוץ. כלבים אלו ננטשו בעבר, על-ידי בעליהם הקודמים. קבוצת סיכון נוספת היא כלבים אשר מבלים את כל זמנם יחד עם בעליהם. כלב הנו חיית להקה, והוא זקוק לחברה, אך יש ללמדו גם להיות לבד, ורצוי להתחיל בכך בגיל צעיר. כאשר מבלים עם הכלב זמן רב במשך תקופה, ומאוחר יותר ''נעלמים'' לו לזמן ממושך (למשל - חופשת הקיץ של הילדים, ולאחריה תחילת הלימודים, או החלפת מקום עבודה למקום הדורש עבודה למשך זמן רב יותר), הסיכון לחרדת נטישה עולה.


לכן, הסימפטומים של חרדת נטישה שונים מכלב לכלב, אך ישנם מספר מאפיינים נפוצים:
1. נביחות או יללות בלתי פוסקות: נביחות כלבים יכולות להוות מטרד קשה בסביבה עירונית והם אחד ממוקדי תלונות תושבים על רעש, לעיתים מפגע זה מהווה לא מעט ארועים של סכסוכי שכנים ,דבר המהווה בעיה הן לבעל הכלב והן לשכנים, הכלב נובח או בוכה במשך שעות ארוכות, עד שבעליו חוזרים הביתה. אמנם אין נזק לרכוש כאשר הכלב משמיע קולות אלו כל הזמן, אך הרעש מהווה מטרד. כאשר הרעש חזק במיוחד, במקרים מסוימים ,וללא הבנה במקרה, השכנים או אנשים זרים עשויים לחשוב שהכלב עובר התעללות.
2. לעיסת חפצים: הכלב מעדיף ללעוס חפצים בהם יש ריח חזק של הבעלים, תחושת הקרבה,שייכות,ביטחון, ולכן הנזקים הם לעיתים קרובות דווקא לרהיטים האהובים, לבגדים או לנעליים. התחושה של קרבה לבעלים בפה של הכלב, יחד עם הפעולה של הלעיסה, מרגיעה את הכלב לזמן מה. ייתכן ומייד אחרי הלעיסה של חפץ אחד, הכלב יעבור ללעוס חפץ אחר, או יראה סימפטומים נוספים של חרדת הנטישה.

3. עשיית צרכים: תופעה זאת המתרחשת בעיקר במקומות בהם יש ריח חזק של הבעלים, (כמו במקרה של לעיסת דברים) כגון מיטות, ספות, בגדים או נעליים. הכלב מחפש מקומות אלו, ומרגיש הקלה בחרדה כאשר הוא עושה את צרכיו שם. הקלה זו נמשכת לזמן קצר, ולכן הכלב עשוי לעשות את צרכיו מספר פעמים, או להראות סימפטומים נוספים של החרדה.

4. בריחה: לפעמים כלב הסובל מחרדת נטישה ינסה לברוח מהבית בכל צורה אפשרית. כלבים כאלו עשויים לקפוץ דרך חלונות, גם אם הם סגורים, לקרוע רשתות, ללעוס או לשרוט דלתות עד שנעשה בהן חור, לקרוע גדרות או לחפור בורות. ברגע שהכלב יוצא החוצה, הוא לעיתים נרגע מעט, במיוחד אם יש סביבו אנשים או בעלי חיים מוכרים. כלב כזה עשוי לגרום לנזק גדול לבית, ואף להיפצע בזמן נסיונות הבריחה שלו.

את עיקר הנזקים הכלב עושה תוך זמן קצר מעזיבת הבעלים. לעיתים כאמור תופעות אלו מתחילות עוד לפני שהבעלים עזב ממש את הבית .כאשר הכלב נמצא במצב של חרדה, הגוף עובד בהילוך גבוה,כמו רכב העובד זמן רב בטורים גבוהים ללא תזוזה, מצב זה לכשעצמו מהווה בעיה מטבולית לידידנו על 4, מכיוון שמצב מטבולי זה מתיש את הגוף ,ופרט לעייפות הרבה, חושף את ידידנו לתחלואה,עקב ירידה ביכולת הגוף להגן על עצמו ,עקב ירידה בתנגודת הגוף הנגרמת עקב הפניית משאבים לשמירה על חילוף חומרים נאות בזמן צורך מוגבר(עובד בטורים גבוהים בזמן החרדה).

מס לא מבוטל של שיטות קימות ע"מ לנסות ולהתמודד עם התופעה,
הכנות לפני עזיבה
? אין לתת תשומת לב בהתארגנות לפני עזיבה,
? יש למצוא משחק עדיף,או התעסקות חביבה על ידידנו,
? קבע סדר יום קבוע ,ללא שינויים או הפתעות לידידנו על 4 .
? הגדר מקום מרבץ בטוח ,וידוע לידידנו שבו ירגיש בטוח,
? לפני עזיבה ודא כי התנהגות לא רצויה לא החלה,
? הרגל את ידידנו על 4 למצבים שבהם אתם יוצאים מהבית לפרקי זמן קצרים ,
בבואנו הביתה
? אין לתת תשומת לב אלה לאחר שידידנו על 4 נרגע מהגעתנו,
? יש לטפח ולעודד התנהגות מרוסנת בחזרה הביתה שלך,ע"י מתן חטיף,ליטוף וכו.

הטיפול בחרדת נטישה כולל פעמים רבות שילוב של מס תחומים,ישנם מצבים שבהם טיפול התנהגותי יספיק ,ובמצבים אחרים הטיפול הדרוש יהיה מלווה בתרופות לתקופות כאלו או אחרות , במקרים אלו, חשוב לתכנן את הטיפול בשיתוף עם הוטרינר, כך שמינון התרופות ירד בהדרגה, עד לגמילת הכלב מתרופות ההרגעה, במקרים נדירים, הכלב יאלץ לקבל תרופות אלו במשך כל חייו. כתחליף לתרופות, במקרים קלים יותר, ניתן להשתמש בתכשיר המכיל פרומון המרגיע כלבים לזמן מוגבל, או בעזרת טיפולים אלטרנטיביים שונים (פרחי באך, הומאופתיה וכד').

יש לזכור ידידנו על 4 לא עושה דווקא, יש לעזור לו,על מנת שיפיג את פחדיו וחייה את חייו בשלווה ובאריכות ימים.

ד"ר ישראל זילברמן
רופא וטרינר
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב